Istoria Aeroportului

Aeroportul Astăzi

Aeroportul Chișinău își are locația la intersecția căilor comerciale asiatice și europene, fiind principala poartă aeriană a Republicii Moldova.

Aeroportul Chișinău (IATA: RMO; ICAO: LUKK), amplasat la o distanța de 13 km de centrul capitalei, este cel mai mare aeroport din Republica Moldova.

Aeroportul este dotat cu o pistă de aterizare/decolare (cu lungimea de 3590 m, latimea de 45 m, desemnata cu codul – 4D), aceasta fiind operabila 24 de ore și rămâne una din cele mai lungi în Europa. Un segment al pistei cu o lungime de 1 km a fost reconstruit iar actualmente este deja operabil. În urma lucrărilor de reconstrucție efectuate pe primul segment al pistei, a fost majorat indicele capacității portante a învelișurilor acesteia până la o valoare mai mare de 70 unitați, în locul indicelui PCN 51 existent anterior. Mai mult decât atât, în rezultatul reconstrucției primului segment al pistei, aceasta a fost deja extinsa în lățime de la 45 m până la 60 m actuali. La fel, au fost finalizate lucrările de schimbare si modernizare a sistemului balizajului luminos a pistei pe segmentul de 1 km.

Ulterior, după reconstrucția întregii piste, AIC va putea primi și deservi fără restricții toate tipurile de aeronave inclusiv avioane de capacitați mari precum Boeing 777, 767, 787; Airbus A330, A340, A310. Drept urmare a lucrărilor efectuate, va crește și capacitatea operațională a aeroportului, astfel încât pe AIC va fi asigurat un trafic de 21 nave/ora, ceea ce va creste considerabil interesul mai multor companii aeriene noi de a opera de pe aeroport.

În prezent, 19 companii aeriene efectuează zboruri charter si zboruri regulate pe/de pe Aeroportul Internațional Chișinau spre 40 destinații mondiale.

Aeroportul Internațional Chișinau este membru al Consiliului Internațional al Aeroporturilor(regiunea Europei), al Asociației „Aeroport” a Aviației Civile a țarilor CSI, precum si al ALFA ACI (L’association des Aeroports de Langue Francaise Associes a l’Aeroports Council International).

Datorită amplasării sale avantajoase și rețelelor excelente de transporturi, Aeroportul este un punct de start ideal pentru călătoriile turistice și cele efectuate în interes de serviciu. Prioritățile principale ale echipei Aeroportului Internațional Chișinau rezidă în asigurarea securității zborurilor la un nivel înalt, precum și acordarea serviciilor de calitate.

2015 — 2017

La 17 mai 2015 - Deschiderea parcării multietajate la Aeroportul Internațional Chișinău cu o capacitate de 800 de locuri. Edificarea parcării multietajate face parte din prima etapă investiţională specificată în Contractul de concesiune a activelor aflate în gestiunea „Avia Invest” SRL .

La 17 iulie 2015 - „Strabag Grup” - compania austriacă cu renume mondial în colaborare cu proiectantul elveţian „Intairplan GmbH” membru al holdingului WAM AG, şi alte întreprinderi autohtone au început reconstrucţia a peste 500000 m² din suprafeţele de lucru (pista de decolare/aterizare, peronul, căile de rulare) la Aeroportul Internaţional Chişinău.

Pe 24 decembrie 2015 - în Aeroportul Internațional Chișinău, după o renovare capitală a fost deschisă zona de plecări pentru pasageri. Aceasta a fost extinsă cu peste 900 m2 şi reconstruită integral. Lucrările au cuprins o suprafață totală de 4000 m2.

La 19 ianuarie 2016 - Proiectul parcării Aeroportului din Chișinău a fost recunoscut drept cea mai bună construcție a anului 2015, conform rezultatelor concursului anual al Uniunii Arhitecților din Republica Moldova. În cadrul concursului au fost prezentate lucrările a 20 de arhitecți care au fost realizate pe parcursul anului 2015. Câștigător a fost numit arhitectorul Igor Tereșenko – autorul proiectului parcării multietajate a Aeroportului Internațional Chișinău.

La 28 aprilie 2016 - Un nou segment al zonei de sosiri la Aeroportul Chişinău dat în folosinţă.Sala de sosiri a aerogării s-a extins cu o construcţie nouă cu două etaje de 2740 m2. Pe 28 aprilie, a fost dat în folosinţă un segment al sălii de sosiri cu suprafaţa totală de 1150 m2. Zona este construcţie nouă, proiectată conform noului design prevăzut.

La 8 iulie 2016 Zona de înregistrare a pasagerilor din Aeroportul Chişinău extinsă şi complet renovată!“Avia Invest” alocă toate resursele necesare în procesul amplu de extindere şi modernizare a terminalului astfel încât să fie create condiţiile optime pentru fluidizarea fluxului de pasageri din aerogara Aeroportului Chişinău.

La 3 octombrie 2016 Sistem de verificare a bagajelor de ultimă generaţie la Aeroportul Chişinău!Pentru sporirea siguranţei pasagerilor, compania administrator al aeroportului, “Avia Invest” Sistem de alimentare cu energie electrică complet modernizat la Aeroportul Internaţional Chişinău! În cadrul procesului amplu de dezvoltare a principalei porţi aeriene a ţării, „Avia Invest”, compania care administrează Aeroportul Internaţional Chişinău a alocat mijloace financiare în modernizarea sistemului de alimentare cu energie electrică. Astfel, a fost construit un nou punct principal de distribuţie şi au fost înlocuite echipamentele învechite din cadrul staţiilor de distribuţie.

La 15 noiembrie 2017 A fost redeschis primul segment reconstruit al pistei Aeroportului Internaţional Chişinău!Reconstrucţia pistei de aterizare/decolare reprezintă o etapă importantă a proiectului amplu de dezvoltare şi modernizare a principalei porţi aeriene a ţării realizat de către “Avia Invest” - compania-administrator al Aeroportului Internaţional Chişinău.

La 26 decembrie 2016 Cel mai mare perete video din aeroporturile Europei, țărilor CSI instalat la Aeroportul Chișinău!Pe lângă faptul că terminalul Aeroportului Chișinău este unul confortabil și modern, compania administrator a AIC, “Avia Invest” a decis să-l transforme intr-unul spectaculos cu ajutorul unei tehnologii de ultimă generație. Acesta este un perete video care este un obiect tehnologic utilizat din ce în ce mai des în cele mai mari locuri publice.

La 20 martie 2017 Premieră pentru Republica Moldova - Avia Invest construieşte a doua pistă pe Aeroportul Chişinău!Prioritatea primară pentru “Avia Invest”, ca administrator al Aeroportului Chişinău este de a asigura un nivel sporit al siguranţei zborurilor şi un grad înalt de confort pentru pasageri. Drept urmare, continuând realizarea planului de reconstrucţie a pistei de aterizare/decolare (3590 m), “Avia Invest” a găsit soluţia optimă astfel încât să fie posibilă operarea non stop a zborurilor. Astfel, vor fi evitate suspendarea curselor aeriene şi restricţionarea traficului aerian pe Aeroportul Chişinău.

La 28 martie 2017 WIZZ AIR deschide cea de-a 26-a bază aeriană la Aeroportul Chişinău! Sărbătoreşte cel de-al 500,000-lea pasager deservit la Chişinău şi lansează două curse noi.

La 1 iunie 2017 Pentru prima dată la Aeroportul Chişinău a fost inaugurat ghişeulane “Family Lane” pentru trecerea rapidă a familiilor.

La 24 iulie 2017 La Aeroportul Chișinău a fost dat în exploatare primul segment al noii piste.

2011 — 2014

La data de 19 ianuarie 2011, Aeroportul Internaţional Chişinău a obţinut Acreditarea privind emisiile reduse de CO2.

La 25 septembrie 2011, Întîia ediţie a expoziţiei dedicate Aviaţiei Generale în Moldova a fost organizată de Aeroportul Internaţional Chişinău.

De la 25 noiembrie 2011, vizitatorii Aeroportului Chişinău pot urmări aterizările şi decolările aeronavelor, operaţiunile de handling şi desfăşurarea întregului spectru de activităţi aeronautice în timp real, odată cu deschiderea platformei de vizionare "At the top".

La 15 decembrie 2011, Aeroportul Internaţional Chişinău a marcat printr-un eveniment festiv atingerea pragului de 1 milion de pasageri deserviţi într-un an.

La 5 martie 2012, Aeroportul Chişinău a fost numit deţinătorul Sistemului Integrat de Management al Calităţii, primind 4 certificate ISO 9001, ISO 14001, ISO/IEC 27001 şi OHSAS 18001:2007 cu acreditare internaţională în domeniile managementului calităţii, de mediu, securităţii informaţionale şi protecţiei sănătăţii şi securităţii ocupaţionale.

24 septembrie 2013, Wizz Air, cea mai mare companie aeriana low-cost din Europa Centrala si de Est, a dat startul primelor zboruri din capitala Republicii Moldova - Chişinău spre Veneţia Treviso si Roma Ciampino.

La 1 noiembrie 2013, prin Hotărârea de Guvern a RM, Aeroportul Internaţional Chişinău a fost transmis în concesiune companiei AVIA INVEST SRL, fondatorii caruia sunt: societatea pe actiuni Habarovski Aeroprot şi holdingul Kolomenski Zavod din Federaţia Rusă.

La 20 noiembrie 2013, flydubai a dat startul zborurilor spre Chişinău, oferind astfel prima legătură aeriană directă între Dubai şi capitala Republicii Moldova.

1 iunie 2014 – Ukraine International Airlines a început operarea zborurilor pe ruta Kiev – Chişinău - Kiev, cu o frecvenţă de 5 ori pe săptămână, fiind creată conexiunea dintre capitalele Ucrainei şi Moldovei.

Pe 17 iunie 2014, la Aeroportul Internațional Chișinău a avut loc ceremonia de inaugurare a lucrărilor de construcție la parcarea multietajată din cadrul aeroportului. În cadrul evenimentului au participat directorul general SRL “AVIA INVEST”- dl. Petru Jardan, directorul general INCP “Urbanproiect” - dl. Iurie Povar, și de asemenea directorul general “Exfactor Grup” SRL – dl. Vladimir Tonu.

La 3 noiembrie 2014 - AVIA INVEST a dat startul extinderii şi reconstruirii terminalului Aeroportului Internaţional Chişinău. Proiectul prevede extinderea terminalului cu 3860 m2, dar şi reconstrucţia şi reamenajarea celor 11 000 m2 de spaţiu existent. Astfel, lucrările vor cuprinde o suprafaţa totală de 15 000 m2.

2008 — 2010

La 15 aprilie 2008, a fost semnat memorandumul de colaborare între Aeroportul Internaţional Chişinău şi compania internaţională „Aeroporturile din Muntenegru” (Aerodromi Crne Gore).

24 octombrie 2008 este ziua lansării celui de-al doilea Proiect de e Modernizare a Aeroportului Internaţional Chişinău.

La 22 decembrie 2008, Aeroportului Internaţional Chişinău i s-a acordat certificatul ISO 9001: 2000.

În data de 12 martie 2009, Aeroportul Chişinău îşi începe colaborarea cu Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti.

22 mai 2009 este ziua desemnării cîştigătorului tenderului pentru efectuarea lucrărilor de proiectare, în cadrul Proiectul II de Modernizare a Aeroportului Chişinău, acesta fiind Compania germană Hochtief AirPort GmbH.

În ziua de 5 noiembrie 2009, Aeroportul Internaţional Chişinău a iniţiat Proiectul de construcţie a parcării auto supraetajate în proximitatea Terminalului.

1995 — 2007

La 31 mai 1995, Аeroportului Chişinău i s-a conferit statutul de Aeroport Internaţional.

În anul 2000, a fost finisată reconstrucţia aeroportului, realizată din contul mijloacelor financiare alocate de Guvernul Republicii Modova (3 mln. dolari) şi creditului acordat de către Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (9 mln. dolari).

În 2001, primul avion EMBRAER-120 a aterizat pe Aeroportul Internaţional Chişinău.

În 2007, prin intermediul curselor regulate şi charter, operate de 15 companii aeriene, peste 688,8 mii de pasageri au fost transportaţi către 27 oraşe din 18 ţări ale Europei, Asiei şi Orientului Apropiat.

În 2007, are loc rebranding-ul Aeroportului Internaţional Chişinău.

1922 — 1990

19 septembrie 1944 este ziua fondării Detaşamentului aeronautic independent moldovenesc, fiind considerată şi ziua oficială a înfiinţării Aviaţiei Civile a Republicii Moldova. Destinaţia primelor zboruri operate de pe Aeroportul Chişinău: Moscova, Sankt-Petersburg, Kiev, Minsk, Caucaz şi Crimeea.

În anii 1970, a fost construită clădirea aerogării, fapt care a sporit capacitatea de procesarea aeroportului.

În 1987, capacitatea de procesarea ajunspînă la 1 mln de pasageri pe an, capitala Moldovei avînd conexiuni aeriene cu peste 80 de oraşe din Uniunea Sovietică şi 20 de oraşe şi localităţi ale republicii.

La 13 septembrie 1990, a fost lansată prima rută aeriană internaţională Chişinău-Frankfurt.